Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2010

Ειδίκευση ή Ευβουλία;

Σε άλλες εποχές οι εξουσιαστές κυβερνούσαν στο όνομα ανώτερων δυνάμεων που είτε τους έδιναν απευθείας εντολές (π.χ. Μωυσής) είτε τους πρόσφεραν τα φώτα τους ("πεφωτισμένη μοναρχία").
Στην Αθηναϊκή Δημοκρατία κατανοήθηκε πως εξέχουσα θέση στην ιστορία και στη διαμόρφωση/αλλαγή των θεσμών έχει η κοινωνία.
Εκεί για πρώτη φορά άνοιξε το μέτωπο με όσους πίστευαν πως οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται απ' τους "ειδικούς".
Οι Αθηναίοι στην Ειδίκευση αντέταξαν την Ευβουλία και την Ορθή Κρίση!
Οι "ειδικοί" οφείλουν να συμβουλεύουν αλλά όχι να αποφασίζουν...

2 σχόλια:

Haris είπε...

Πολύ ωραία. Δημοκρατία εξ ορισμού σημαίνει την άρνηση των ειδικών για την διακυβέρνηση της πολιτείας. Ειδικοί υπάρχουν μόνο στα εξειδικευμένα επαγγέλματα, πχ, οι στρατηγοί. Γι αυτό και αυτοί εκλέγονταν και δεν κληρώνονταν όπως οι πολιτικοί ή οι δικαστές. Αλλά κανείς δεν είναι ειδικός στο να κυβερνά σωστά μια πολιτεία. Κανείς δεν κατέχει την αλήθεια, κανείς δεν κατέχει την δικαιοσύνη, κανείς δεν κατέχει το απόλυτο καλό: αυτά όλα είναι σχετικά και εξαρτώνται από τους ίδιους τους χρήστες των -δηλαδή από αυτούς που ψηφίζουν. Γι αυτό ο Πλάτωνας (και ο Σωκράτης) μισούσε τόσο πολύ την αθηναϊκή δημοκρατία. Και γι αυτό ο Αριστοτέλης έγραφε πως ναι μεν μπορεί κάποιος να είναι καλύτερος από όλους τους άλλους ατομικά στην διακυβέρνηση, αλλά δεν μπορεί αυτός ο ένας να είναι καλύτερος από όλους τους άλλους μαζεμένους.

Το θέμα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Ο Καστοριάδης αφιέρωσε πολλά χρόνια μελέτης σε αυτό.

Κωνσταντίνος Καντακουζηνός είπε...

Εμείς πάντως από ειδικούς δεν έχομεν πρόβλημα: και συμβούλους διαθέτομεν και εις τον αυτόματον πιλότον τους έχομεν:
http://konstantinoskantakouzinos.blogspot.com/2010/08/blog-post_29.html