Παρασκευή, 19 Οκτωβρίου 2007

Ο πατέρας του σχετικισμού!

Όλη η φιλοσοφία του Πρωταγόρα συνοψίζεται σε μια φράση:
"Για όλα τα πράγματα μέτρο είναι ο άνθρωπος"!
Καμία άποψη δεν είναι πιο αληθινή από την άλλη!
Η αξία των πραγμάτων ποικίλλει από άνθρωπο σε άνθρωπο, αλλά και για τον ίδιο άνθρωπο από στιγμή σε στιγμή...

2 σχόλια:

seadreamer είπε...

Νοιώθω πως βρισκόμαστε στη αρχή της δικαίωσης του εγωμονισμού (solipsismus –solus / ipse)
Οι ραγδαίοι ρυθμοί με τους οποίους αναπτύσσεται η τεχνολογία είναι αυτοί που –πιστεύω- πως θα βοηθήσουν προς αυτή τη κατεύθυνση.
Ο Πρωταγόρας εξέφρασε με πολύ απλό τρόπο την αδυναμία μας να γνωρίζουμε κάτι πέρα από αυτό που οι αισθήσεις μας έχουν την ικανότητα να αντιληφθούν.
Με άρμα λοιπόν τον μεταφυσικό αγνωστικισμό ,(ως σεβασμό απέναντι στο μεγαλείο της ζωής το αντιλαμβάνομαι αυτό εγώ), οδηγήθηκε σε σκέψεις τέτοιες που η μετριότητα της κοινωνίας (ή τα συμφέροντα της τότε εξουσίας) δεν της επέτρεπε έστω και να ακούσει ως λόγο.
«περί θεῶν οὐκ ἒχω ειδέναι, οὒθ ὡς εἰσίν οὒθ ὡς οὐκ εισίν»

Αν αυτή η φράση που είχες στο προηγούμενο post δεν είναι το απόλυτο του σεβασμού απέναντι σε οτιδήποτε θεϊκό τότε πια μπορεί να είναι.
Μήπως η ευκολία με την οποία μιλούν αυτού που ασκούν κυβερνητική στο όνομα όποιου θεού.

Το mail που πήρε ο Μωυσής, με την τεχνολογία της εποχής βέβαια, είναι που δείχνει το σεβασμό μας απέναντι στον – Θεό – και τέλος πάντων ας αφήσουμε τους Θεούς στην ησυχία τους και ας πορευθούμε δείχνοντας τον απαιτούμενο σεβασμό στον άνθρωπο και πρώτα απ΄ όλα στον εαυτό μας.
Και πως θα μπορούσε να είναι διαφορετικά.
Πως δηλαδή θα μπορούσε για τα πράγματα να μην είναι μέτρο ο άνθρωπος.
Ο άνθρωπος και ότι μπορεί να αντιληφθεί μέσα από τις αισθήσεις του.
Εδώ είναι το μεγαλείο της ταπεινότητας με την οποία αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ο Πρωταγόρας. Ο σεβασμός απέναντι στο –είναι- αναδεικνύει την πολυπλοκότητα και διαφορετικότητα της ύπαρξης δείχνει πως η ζωή είναι ένας δρόμος και όχι ένα σημείο.

Haris είπε...

Εγώ πάντως συμφωνώ με τον Νίτσε και λέω ότι ο ακραιφνής σχετικισμός είναι μηδενιστικός.